“Wat er nu in Afrikaanse landen gebeurt is onwijs belangrijk voor de toekomst van een Europees land als Nederland”
Terwijl de wereld, zeker ook die van de media, nu bijna volledig in het teken staat van Donald Trump en Joe Biden, gebeurt er in de andere delen van de wereld ook van alles. In Ivoorkust vonden op 31 oktober ook presidentsverkiezingen plaats. Freelance Afrika-correspondent voor onder andere RTL Nieuws Saskia Houttuin en haar partner, freelance fotojournalist Joost Bastmeijer, reisden af naar naar het West-Afrikaanse land om verslag te doen.
DBR sprak met Houttuin en Bastmeijer over werken op een gigantisch continent als Afrika en natuurlijk de grote aandacht voor de Verenigde Staten vergeleken met Afrikaanse landen.
De presidentsverkiezingen in Ivoorkust zijn achter de rug, jullie zijn erbij geweest. Hoe was het, heeft het voldoende aandacht gekregen in de media?
Saskia:
“We hebben onze reis naar Ivoorkust goed voorbereid. Van tevoren heb ik meerdere verhaalideeën gepitched bij verschillende opdrachtgevers. Het is belangrijk om een verhaal interessant te maken voor een breed publiek; verkiezingen alleen spreekt voor de kijker van RTL Nieuws niet echt tot de verbeelding. Ik heb dus in mijn pitch duidelijk moeten maken waarom het een interessant verhaal is én ik heb nagedacht hoe ik het verhaal zó kan verpakken, dat het ook aantrekkelijk is voor de gemiddelde kijker.”
“Het verkiezingsverhaal dat ik voor RTL Nieuws heb gemaakt, heb ik gelinkt aan de hoofdstad Yamoussoukro. Deze stad is gebouwd door de eerste president van Ivoorkust, Félix Houphouët-Boigny. Hij wilde een stad die presidentieel moest aanvoelen, inclusief brede boulevards, statige gebouwen en de grootste kerk ter wereld. Dat levert mooie beelden op voor de televisie.”
“Verder is het voor zo’n lange, dure reis als deze goed om ook al van tevoren meerdere opdrachtgevers te hebben. Naast een reportage voor RTL Nieuws heb ik ook wat kunnen doen voor Bureau Buitenland, Trouw en de Britse krant The Telegraph. Zo’n reis met meerdere opdrachtgevers is ook voor hen aantrekkelijk, want dan delen zij in de onkosten.”
Is zo’n goede voorbereiding essentieel om de verhalen te kunnen maken die je wilt en opdrachtgevers over de streep te krijgen?
Joost:
“Een andere manier om een reis financieel gezien aantrekkelijker te maken is door te proberen dezelfde verhalen te verkopen aan internationale media. Dat gaat met foto’s natuurlijk wat gemakkelijker dan met tekst. Met name achtergrondverhalen die wat tijdlozer zijn, kunnen ook interessant zijn voor internationale media.”
“Ik heb vorig jaar met een Hidde Boersma, Karsten de Vreugd en René Hoeksema een verhaal gemaakt over genetisch gemanipuleerde muggen in Burkina Faso. Dat verhaal is verschenen in De Volkskrant, maar er is ook een documentaire over het onderwerp onderweg. De beelden voor die documentaire konden we dan ook weer gebruiken voor een aflevering van NTR-programma De Kennis van Nu, en zijn ook te zien in de online versie van het Volkskrant-stuk. Vervolgens is dat verhaal weer doorverkocht aan The Guardian, El País en De Morgen. Dat lukt lang niet altijd natuurlijk, maar het kan goed werken. Ik ken Nederlandse journalisten in Afrika die zelfs alleen maar voor internationale media werken. De markt is groter dan alleen Nederland.”