Geef het goede voorbeeld Hollywood, verbied wapens in films

Als James Bond geen Martini drinkt dan lurkt hij aan een Heineken. Dat weet je omdat de Nederlandse bierbrouwer bakken met geld uitgaf voor de marketing bij film Skyfall (2012): de product placement kostte ruim 40 miljoen euro.

De films met de Britse geheim agent zijn een extreem voorbeeld van product placement in Hollywood. Van horloges tot auto’s, de makers leggen tientallen miljoenen neer om genoemd en gezien te worden. Maar Bond is niet uniek. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau PQ Media gaven bedrijven zoals Coca Cola, Nestlé en Microsoft vorig jaar wereldwijd 9,5 miljard euro uit aan om hun producten een rolletje te geven in Hollywood-films.

Weet je wie niks betaalt om producten in films zoals Jason Bourne, Deadpool, Skyfall en Spectre? De vuurwapenindustrie.

De Smith & Wesson Model 29 .44 Magnum stond in 1971 op het punt uit de handel gehaald te worden, toen het een rolletje kreeg in de film Dirty Harry. Clint Eastwood richt het gigantische handwapen in het gezicht van een bankrover en daagt hem uit zijn wapen op te pakken.

“Well to tell you the truth in all this excitement I kinda lost track myself. But being this is a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world and would blow your head clean off, you’ve gotta ask yourself one question: “Do I feel lucky?” Well, do ya, punk?”

Deze legendarische woorden maakten niet alleen van Eastwood een superster, maar ook de .44 Magnum.

De .44 Magnum beleefde wat in de industrie sindsdien een ‘Dirty Harry’-moment heet. De verkoop steeg astronomisch. “Smith & Wesson maakte het pistool voorheen eigenlijk alleen maar om te kunnen zeggen dat ze het grootste en meest krachtige handwapen in huis hadden”, vertelt rekwisietenman Rick Washburn in het boek ‘Enter The Babylon System: Unpacking Gun Culture From Samuel Colt to 50 Cent’. ‘Opeens wilde elke Henk en Ingrid een Dirty Harry-pistool’. Tot op de dag van vandaag is het vuurwapen – dat Smith & Wesson nog steeds verkoopt – populair.

De New Yorkse Washburn hielp zelf de Glock, een handwapen uit Oostenrijk, groot worden in de VS. In het boek ‘Glock: The Rise of American Gun’ van journalist Paul Barrett legt hij uit hoe wapenfabrikanten hun producten in films krijgen. Eenvoudig: die worden door Washburn en zijn collega’s gewoon gekocht om daarna aangepast of nagemaakt te worden. De Smith & Wessons van de wereld kunnen dat met korting verkopen (of niet) of met bepaalde voorwaarden (alleen de good guy mag het wapen in handen hebben). Washburn: “Maar het maakt mensen niet uit wie de gun heeft, zolang het maar opvalt”. De marketing is niet alleen gratis voor vuurwapenfabrikanten, maar levert soms dus zelfs geld op. Glock geeft vanaf de jaren tachtig zijn wapens gratis weg en zag zich onder andere terug in misdaadseries Law & Order, CSI en The X-Files en films zoals The Dark Knight Rises en The Fugitive.

Ook de Glock beleefde een ‘Dirty Harry’-moment met Die Hard 2
http://youtu.be/yf8sC_1deyM

De lijst met wapens die door films als hete broodjes over de toonbank vlogen is lang: de Magnum Research Desert Eagle uit RoboCop die “geen enkel praktisch nut” heeft volgens Washburn of de Walther PPK van James Bond.

Hollywood is verslaafd aan wapens. Want wat is – na de auto – hét symbool van avontuur en mannelijkheid?

Maar hoe kunnen acteurs, regisseurs of producenten met een schoon geweten nog instemmen met vuurwapengeweld in hun ambacht? Elk jaar sterven er pakweg 35 duizend Amerikanen door misdrijven en ongelukken met wapens. Om maar niet te spreken van gruwelijke massaschietpartijen zoals die in 2012 op de basisschool in Newtown waarbij onder andere twintig kinderen tussen de 6 en 7 jaar omkwamen of recenter nog die in Orlando (49 doden).

De lijst van Amerikaanse celebrities die tegen wapens zijn is lang, volgens de machtige vuurwapenlobby National Rifle Association. Namen zoals Matt Damon, Jeremy Renner en zelfs Sylvester ‘Rambo’ Stallone duiken op. Zij voeren regelmatig actie tegen vuurwapengeweld.

Toch zien we deze acteurs keer op keer weer met wapens in hun handen. De hypocrisie.

De oproep van Girls-actrice Lena Dunham, om na de slachting in Orlando het pistool dat Matt Damon in zijn handen heeft op de filmposter van Jason Bourne weg te krabben, is een goed begin om eens een punt te maken. Het draait niet eens om een link tussen geweld in films en agressie (al is het waarschijnlijk dat wapens net zoals sigaretten en drank in films, jongeren stimuleren om het gedrag van personages na te apen). Als je vuurwapengeweld wilt stoppen in de VS moet Hollywood beginnen met guns niet meer verheerlijken. Op hun posters, maar ook in de films.

Acteurs moeten eens echt op hun strepen gaan staan. Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Weiger nog langer mee te werken aan gratis reclamespotjes voor de wapens die kinderen, feestgangers, leraren, collega’s, familieleden, politieagenten en demonstranten doden.

Stel een moratorium in op wapens in Hollywood-films. Doe dat een jaar zoals NY Post-columniste Sara Stewart een jaar geleden al eens voorstelde. Of ga een stap verder: verban ze volledig voor onbepaalde tijd.

Wie weet lukt Hollywood het met een moratorium waar de Amerikaanse politiek klaarblijkelijk niet toe in staat is. Een saaie film is een kleine prijs in strijd om levens te redden. James Bond en Jason Bourne hebben met hun karate- en judoskills geen wapens nodig om de geheim agent uit te hangen.

Voor Dirty Harry’s is geen plek meer in het Amerika van Trayvon Martin, Eric Garner, Freddy Gray en Sandra Bland.

Vergelijkbare berichten