Pitch jouw ideale longread bij Uitgeverij Fosfor
Wij bij De Buitenlandredactie zijn grote fans van slow journalism en longform-journalistiek. Het is een manier om mooie buitenlandverhalen te vertellen die misschien te lang en net iets te weinig op de actualiteit zitten voor traditionele media, maar wel een inzicht geven die korte nieuwsberichten missen.
Het zijn de verhalen die we regelmatig ankeilen in onze sectie mustreads. Producties als: ‘The Unraveling of Bo Xilai‘ over de val van de Chinese leider, ‘When The Beautiful Game Turns Ugly‘ over racisme in het Italiaanse voetbal of ‘Brief Interviews with Hideous Terrorists‘ over hoe je terroristen en massamoordenaars moet interviewen.
In september lanceert de Amsterdamse Uitgeverij Fosfor de longform-app.
Daar hebben ze inhoud voor nodig. Heb jij een verhaalidee voor een grote (multimediale) productie? Lees dan wat Fosfor hieronder te zeggen heeft:
Pitch jouw ideale longread bij Uitgeverij Fosfor en verdien €2.500 en 50% van de verkoopopbrengst
Vanaf september publiceert Uitgeverij Fosfor elke maand een longread, journalistieke verhalen van 10.000 tot 15.000 woorden. In Nederland kun je die verhalen bijna nergens meer lezen, maar in Amerika bloeit het genre – digitaal – als nooit tevoren. Journalistieke start-ups als The Atavist, Byliner, Matter en Narratively hebben het genre ‘a new lease of life’ gegeven, zoals de hoofdredacteur van The New York Times het verwoordt.
We publiceren en verkopen de longreads per stuk in onze kick-ass app (wordt momenteel hard aan gewerkt) die ruimte biedt om de verhalen te voorzien van extra’s als foto’s, filmpjes, audio, tijdlijnen, korte bio’s, kaarten. etc, etc. Daarnaast worden de longreads als e-boek verkocht via Bol.com, Ako.nl, Apple, Kobo, Amazon, Barnes & Noble en honderden andere internetwinkels wereldwijd.
Een aantal vooraanstaande journalisten schrijft momenteel voor ons een longread, maar we zijn ook op zoek naar jong en nieuw talent. Daarom:
Pitch ons jouw ideale longread!
Wat we bieden:
- Een voorschot van € 2.500,–
- De beste royalty-regeling van Nederland: 50% van de netto-inkomsten
- Eeuwige roem en glorie
Wat we vragen:
- Passie voor het onderwerp van je verhaal
- Een goed geschreven verhaal, met kop en staart, heldere opbouw, uitzonderlijke personages, een strakke spanningsboog en sterke reportage-elementen.
- Je verhaal is geworteld in de actualiteit maar is ook volgend jaar de moeite van het lezen waard. Denk aan het werk van: Annejet van der Zijl, Joris van Casteren, Frank Westerman, Geert Mak en Judith Koelemeijer. Denk ook aan: Jon Krakauer, William Langewiesche, Michael Lewis. Oftewel: echte verhalen over echte mensen
- Ideeën en visie over hoe je een verhaal vertelt op een tablet
- Wat we niet willen: fictie, essays, filosofische verhandelingen, stukjes, opinie, slaapverwekkende, verplichte journalistiek die je overal vindt
Zo ziet je pitch eruit:
- beschrijf je verhaal in maximaal 500 woorden
- korte bio plus relevante gegevens
- stuur je pitch naar pitch@uitgeverij-fosfor.nl
- deadline: 1 augustus
Belangrijk:
Voor je ons pitcht: verdiep je in het soort verhalen dat wij willen. Onze voorbeelden zijn onder andere The Atavist, Byliner, Matter en Narratively. Het kan ook geen kwaad als je eens naar Plots of This American Life luistert. Of lees Meer dan de feiten of The New New Journalism.De kleine lettertjes:
- Twee pitches winnen
- We selecteren op inhoud en op bereik. Oftewel: als je al een aantoonbaar publiek (sociale en/of traditionele media) hebt heb je een streepje voor.
- Het voorschot is niet-terugvorderbaar, dat wil zeggen: het is en blijft van jou, ongeacht de verkoop van je verhaal. Dit bedrag is inclusief onkosten. Fosfor regelt en betaalt de marketing, opmaak, audio- en video-editing, etc.
- De royalty’s zijn de helft van de netto-inkomsten. Na aftrek van btw, commissie voor internetwinkels etc, blijft de netto opbrengst over. De helft daarvan is voor jou, de andere voor ons.