|

Vier kilometer graffiti in Itaquera

Voor onze webdocu over Itaquera bezoeken we iedere week een plek in de wijk waar een bijzonder verhaal aan kleeft. Deze week: vier kilometer muur tussen metrostations Patriarcha en Corinthians-Itaquera, binnenkort het terrein van graffiti-artiesten.

Het is nu nog een lange grijze muur langs de Radial Leste, de grote weg die de oostelijke zone met de rest van de stad verbindt. Zo’n vier kilometer loopt de muur langs de metrolijn, tussen station Patriarcha en station Corinthians-Itaquera. De overheid heeft onlangs aangekondigd dat de muur in de aanloop naar het WK versierd mag worden met graffiti. Trots meldt de lokale overheid dat het daarmee ‘de langste graffiti-muur van Latijns-Amerika’ wordt.

Patriarcha - Itaquera
De regering besteedt zo’n 1,3 miljoen Braziliaanse reais aan het project, zo’n 450 duizend euro. Daar komt nog eens 150 duizend euro van sponsoren boven op. De vier kilometer muur wordt door 70 graffiti-artiesten ingekleurd, die door de overheid worden uitgekozen (iedereen kan een ontwerp indienen) en hier rijkelijk voor worden beloond. Alle graffiti moet in het teken staan van het WK-voetbal en de Braziliaanse fans.

Maar Brazilië zou Brazilië niet zijn als niet ook dit project controversieel was. Douglas, die al sinds zijn jeugd de muren en treinen in Itaquera volspuit met graffiti, vindt het maar vreemd. ‘De politie behandelt grafiteiros altijd als criminelen. Wij kregen altijd problemen als we aan het taggen waren. En nu het WK in onze wijk komt, mag het opeens wel?’

Douglas vindt bovendien dat het project in tegenstrijd is met de wet Cidade Limpa, ‘Schone Stad’, die merken verbiedt om in de openbare ruimte reclame te maken. ‘De regering heeft al bekend gemaakt dat grote delen van de muur worden ingevuld door grote merken, zoals Nike. Eerder zijn er hier al huizen en cafés in de kleuren van Coca Cola geschilderd. Dat is toch raar? Nogmaals: nu het WK in onze wijk komt, mag het opeens wel?’

Daarom twijfelt Douglas er ook niet over om zelf een ontwerp in te dienen. ‘Dit gaat dit in tegen het idee van graffiti. Graffiti is voor mij een manier om te laten zien waar je vandaan komt, waar je voor staat. Daar heeft dit niets mee te maken. Graffiti gaat niet over geld verdienen.’

Ron Santing, Daan Dekker en Veerle Denissen zijn de makers van het documentaireproject Itaquera – a World Cup in the Backyard. Elke week bloggen zij op DBR over Itaquera, de rauwe buitenwijk van São Paulo waar het WK-voetbal komende zomer wordt afgetrapt. De makers volgen de ontwikkelingen in de wijk voor een webserie van zes afleveringen, die rondom het WK wordt uitgezonden.

De serie vertelt het verhaal van straatverkoper Djair, hiphop-artiest Douglas, favelaleider Drancy en politieagente Raquel: vier inwoners van Itaquera wiens leven op hun kop staat dankzij het WK.

Itaquera – a World Cup in the Backyard wordt gefinancierd via crowdfunding en is te vinden op Itaquerdoc.

Vergelijkbare berichten