Chris Hondros tijdens een conferentie van International Reporting Project, 2011. Foto YouTube
|

Het testament van oorlogsfotograaf Chris Hondros

Zijn foto’s behoren tot de bekendste van de oorlog in Irak en Afghanistan. Maar in de iets meer dan tien jaar dat Chris Hondros als oorlogsfotograaf werkte, maakte hij er ontelbaren, van conflicten overal ter wereld. Bijna drie jaar is het inmiddels geleden, dat Hondros in Libië bij gevechten dodelijk gewond raakte aan zijn hoofd. Hij overleed – samen met fotograaf Tim Hetherington – op 20 april 2011 nabij Misrata.

Een ode aan het werk van Chris Hondros:
http://youtu.be/nKLB_-o6nJY

Deze week verschijnt een selectie van zijn werk in de bundel Testament, die door collega’s en vrienden werd samengesteld. Een tekort aan materiaal hadden die niet, van de fotograaf die gedurende zijn korte leven buitengewoon productief was. Vanaf de strijd in Kosovo, reisde Hondros oorlog achterna, naar onder andere Angola, Israël, Afghanistan en Irak. De grootste moeilijkheid voor de nabestaanden van Hondros was dan ook het maken van een selectie uit de overdaad aan materiaal die de fotograaf had achtergelaten.

Want hoe maak je het testament op van iemand die zoveel te vertellen had, maar er zelf niet meer is om de selectie te maken? Dat proces beschreef fotograaf en vriend Todd Heisler deze week in The New York Times. Naast foto’s maakte Hondros tijdens zijn reizen ook talloze aantekeningen, die hij uitwerkte in essays over de aard van oorlog. Ook die werden in Testament opgenomen. Meer dan slechts als oorlogsfotograaf, ging Hondros haast als historicus te werk in het vastleggen van hoe oorlog een cultuur onherkenbaar verandert, beschrijft Heisler.

Chris’s work was deeper than a handful of grand decisive moments shot in the heat of battle. He went to war trying to understand something deeper about humanity.

Niet zelden zijn op Hondros’ foto’s de meest gruwelijke oorlogstaferelen te zien, maar daartoe zijn ze niet te reduceren. Bovenal geven ze een beeld van hoe ingrijpend de cultuur in een land en het leven van alledag worden beïnvloed door Amerikaanse legerinterventies. Bijvoorbeeld in het beeld van militairen in een volledig kapot gebombardeerd Irakees winkelcentrum. Of de soldaat, die in een basisschool het portret van Saddam Hussein van de muur haalt. Drie jaar na zijn dood is zijn werk door die analytische blik op oorlogsvoering nog altijd actueel.

Bekijk deze ode aan Chris Hondros en Tim Hetherington in The Frontline Club:

Lees ook Shooting the messenger met Sebastian Junger

Vergelijkbare berichten