|

Zo omzeil je de valkuilen van ‘parachute journalism’, ofwel zo versla je goede verhalen op vreemde plekken in korte tijd

Foto Commons / Freeflyer

Hoe versla je verhalen in een gebied waar je nog nooit geweest bent? Als je onverhoopt op het vliegtuig wordt gezet naar een ‘vreemd’ land en je zomaar ineens verslag moet doen vanaf een ‘vreemde’ locatie. Hoe doe je dat?

Journalist Krissy Clark vertelt bij How Sound hoe je de valkuilen van het zogeheten ‘parachute journalism‘ kunt voorkomen. Clark vertelt hoe zij als een soort Jan Eikelboom overvloog vanuit Los Angeles en dan een droogte moest verslaan in het voor haar onbekende Texas.

Het gaat hier uiteraard niet om een reis naar een ver oord honderden dan wel duizenden kilometers ver weg. Ook zal Clark geen gigantische cultuurschok ervaren hebben. Toch komt zij dezelfde fundamentele problemen tegen als zij in plaats van Texas naar Delhi gestuurd zou zijn. Hoe vind je in een korte tijd de juiste mensen om te spreken, de juiste geluiden (in haar geval) en hoe versla je het juiste verhaal?

Bij How Sound hoor je eerst het verslag van Clark over de droogte in Texas (toen ze aankwam bleek het er wat minder droog te zijn dan verwacht – het sneeuwde) en vanaf 17.00 minuten over haar aanpak van ‘parachute journalism’ (naast een goede voorbereiding):

Beluister hier de Green Lawns of Texas


Bij Transom, een organisatie die workshops aanbiedt aan radiojournalisten, heeft nog een paar tips van en voor journalisten die onbekende plekken in ‘parachuteren’. Hier zijn ze kort op een rij:

  • Verken de nieuwe buurt met een fiets of lopend en niet met de auto! Je ziet zo meer interessante dingen en kan ze zo ook sneller onderzoeken.
  • Bekijk prikborden in lokale supermarkten, je komt er de gekste onderwerpen tegen. Van mensen die ondergoed verzamelen voor kunstprojecten tot sportwedstrijden. Je leert zo wat de gemeenschap bezig houdt.
  • Ga niet alleen achter de computer zitten tijdens je research, bel mensen. Zo bouw je een band op met de mensen die je gebruikt voor je verhaal. Voor radiomakers is zo’n benadering ook nog eens heel handig, je weet immers meteen hoe iemand op band klinkt en zo voorkom je verrassingen ter plekke.
  • Bezoek de plaatselijke bar en vraag de barman om informatie over je verhaal, of zelfs alleen maar om een verhaal. Ook al is het een slecht verhaal, hij kan altijd anderen jouw kant op wijzen die wel een goed verhaal te vertellen hebben.
  • Je hoeft natuurlijk niet meteen een bar in te duiken. Een kerk, liefdadigheidsbijeenkomst of een andere plaats of activiteit met betrokken leden van de gemeenschap zijn ideale plekken om mensen te spreken te krijgen over de zaken die spelen in een stad of dorp.

Volg DBR ook op Twitter en Facebook.

Vergelijkbare berichten