|

Italy: Love It or Leave It: een bonte mix van heimwee, optimisme en een boel ellende

‘Life is too short, not to be an Italian’. Deze zin op een t-shirt liet de filmmaker Luca Ragazzi nooit meer los. Toch was het de afgelopen jaren wel erg moeilijk om een Italiaan te zijn. Denk aan de perikelen rond Silvio Berlusconi, de afvalproblematiek in grote steden en de wijdverspreide corruptie in Italië.

Daarom denken Luca en zijn vriend Gustav Hofer eraan het land te verruilen voor Duitsland – voor Berlijn, daar is het beter. Voordat ze dat doen, besluiten de twee een rondreis te maken door Italië, om te kijken naar al het moois en lelijks dat het land te bieden heeft. Daar maakten zij de documentaire ‘Italy: love it or leave it’ van. Kan de reis de vastberadenheid van Gustav om te vertrekken doen wankelen? Of ziet Luca het gelijk van zijn vriend in?

De trailer van ‘Italy: love it or leave it’

Aan het begin van de 75 minuten durende documentaire stapt het tweetal in een oude vertrouwde Fiat 500 en rijden ze van Rome naar Napels, naar de armoede en ellende van migranten in het zuiden. Luca en Gustav doen de gesloten Bialetti espresso-fabriek aan (de traditionele koffie wordt nu in Roemenië gemaakt) en gaan langs bij het huis van George Clooney bij het Como-meer. Het is het meest vervuilde meer in Italië omdat daar dertig procent van het rioolwater wordt geloosd – ‘die arme George moet tussen onze poep zwemmen’.

De twee documentairemakers gebruiken een eclectische visuele stijl om hun verhaal kracht bij te zetten. Ze rijden rond in een Fiat die voortdurend van kleur lijkt te veranderen, laten Luca een koortsachtige droom hebben over de staat van Italië en gebruiken een bonte mix van animatie-en filmstijlen.

Interview Gustav Hofer en Luca Ragazzi over hun documentaire

Hoewel de twee filmmakers meer slechts dan goeds laten zien van het land van Berlusconi (toen) zoals armoede, seksisme, nepotisme en fascisme, blijft de film optimistisch over Italië. Dat lijkt wat moeilijk te slikken als kijker, maar misschien zijn Italianen nu eenmaal verknocht aan hun eigen land en hun ellende. Bij casa di mama is het toch altijd goed toeven, dus waarom verhuizen? Het leven is te kort om daar moeilijk over te doen. Maar als buitenlander is de confrontatie met het dagelijks leven van de Italiaan hard.

Blijven Luca en Gustav in Italië wonen? Dat zullen we niet verklappen. ‘Italy: love it or leave it’ draait vanaf morgen in de Nederlandse bioscoop. Een aanrader om het land en zijn problematiek beter te leren kennen en erom te leren (weg)lachen zoals ook de Italianen dat doen.

Vergelijkbare berichten